Supertankeren Dorthe Mærsk blev leveret fra Lindø i 1969. Her ses skibets enorme bulbstævn. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S
Skibsreder A.P. Møller så ret tidligt mulighederne i tankfart.
Han ville dog kun indlade sig på de meget store investeringer som bygning og drift af tankskibe krævede, dersom det var muligt at sikre lønsom beskæftigelse i en årrække. Dette blev en mulighed i starten af 1920erne, hvor A.P. Møller indgik et flerårigt tidscerteparti med Shell’s transportselskab, The Anglo-Saxon Petroleum Co.
Efter indgåelse af yderligere tre tidscertepartier kunne A.P. Møller i 1926 kontrahere rederiernes første fem tankskibe, hvoraf Emma Mærsk som det første afgik fra København 11. februar 1928 kl. 17.00 med kurs med Baytown nær Houston for at indtage last. Skibets jomfrurejse afsluttedes i Hamburg, hvor der lossedes 12.345 tons.
De første fem tankskibe manede effektivt skibsrederens bekymring i jorden ved at indtjene deres anskaffelsessum i løbet af bare fire år, og generelt blev tankskibsafdelingen en betydelig indtægtskilde i de næste årtier.
Supertankerne Dirch, Dagmar og Dorthe
Efter 6-dages krigen i 1967 fik uafhængige tankskibsredere gyldne tider som følge af den øgede efterspørgsel efter tonnage, der var en konsekvens af Suez-kanalens lukning.
I perioden 1968-69 fik man leveret supertankerne Dirch, Dagmar og Dorthe Mærsk, der var Rederiets første tankskibe over 200.000 tdw.
Dorthe Mærsk blev bygget på Odense Staalskibsværft A/S, Lindø som byggenummer 26 og søsat den 28. juni 1969.
På billedet ses skibets bulbstævn, der er den nederste del af et skibs forstavn under vandet. Den særlige form ændrer strømningen omkring boven og mindsker dermed fremdrivningsmodstanden.
Dorthe Mærsk imponerende med sin længde på 328 meter og en bredde på knap 44 meter. Skibets dampturbiner ydede 28.000 HK og gav dermed det 205.700 tdw store tankskib en fart af 16 knob.
Skibet blev leveret til Tank- og Ruteskibe i I/S den 15. juli 1969, men allerede i april 1973 solgt til Mærsk-selskaberne Neptune Transport Corp. i Liberia. Her blev skibet omdøbt Dauphine, men trods ejerskabet under de fremmede himmelstrøg var skibet fortsat kontrolleret fra rederiets daværende hovedsæde på Kongens Nytorv i København.
I 1976 blev skibet oplagt i Japan og i 1979 solgt til ophugning.
Søsterskibet Dirch Mærsk blev ligeledes bygget på Odense Staalskibsværft A/S, Lindø – som byggenummer 24 – og blev leveret 24. august 1968.
Under 1970ernes krise måtte også dette skib i flere omgange oplægges i Alssund, og i 1980 blev det solgt til ophugning.
Interiør fra supertankeren Dirch Mærsk, der blev leveret fra Lindø i 1968. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S
Det sidste af de tre skibe i serien, Dagmar Mærsk, blev i øvrigt ikke leveret fra Lindøværftet, men derimod fra Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij i Holland.
Den officielle levering af Dagmar Mærsk fandt sted 22. august 1969.
Skibet fortsatte i fart for Mærsk-rederierne frem til 1981, hvor det blev solgt til ophugning.
Dagmar, Dorte og Dirch Mærsk blev altså de første tankskibe i Mærsk-flåden på over 200.000 tdw, men senere fulgte endnu større tankskibe.