Elendig start på aktieåret for A.P. Møller-Mærsk A/S

Aktionærerne i det børsnoterede A.P. Møller-Mærsk A/S har fået en elendig start på 2024.

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk har været udsat for flere ugers fald, og for første gang siden november 2023 koster en B-aktie nu mindre end 10.000 kr.

Stor fald i markedsværdi i 2024

Siden det skuffende regnskab for 2023, som blev præsenteret 7. februar, er aktien faldet kraftigt.

Alene på regnskabsdagen faldt A- og B-aktierne i den børsnoterede logistikgigant med næsten 15 procent.

Årsagen til aktionærernes mistillid var en skuffende prognose for 2024 og så stor usikkerhed om de fremtidige markedsvilkår, at koncernen suspenderede sit aktietilbagekøbsprogram.

Det faldt ikke i god jord hos investorerne.

Mærsk-koncernen nu kun 8. mest værdifulde selskab

Blandt de 25 aktier i OMXC25-indekset er netop A- og B-aktierne i den danske logistikgigant faldet mest af alle.

Begge aktier er siden årsskiftet faldet med over 20 procent.

Den manglende tillid blandt investorerne betyder samtidig, at A.P. Møller-Mærsk A/S nu kun er Danmarks 8. mest værdifulde børsnoterede selskab.

Transportgiganten overgås – ligesom alle andre – mangefold af Novo Nordisk, hvis markedsværdi nærmer sig 3.000 milliarder kroner.

Til sammenligning er den samlede børsværdi af alle A-aktier og B-aktier i A.P. Møller-Mærsk A/S nu “kun” på 163 milliarder.

Det overgås også af Nordea, DSV, Coloplast og Vestas, Danske Bank og Novonesis (det tidligere Novozymes).

Aktuel markedsværdi torsdag 7. marts 2024 kl. 10.00

1. Novo Nordisk B – 2.916 milliarder
2. Nordea Bank Abp – 298 milliarder
3. DSV – 234 milliarder
4. Coloplast B – 198 milliarder
5. Vestas Wind Systems – 196 milliarder
6. Danske Bank – 174 milliarder
7. Novonesis – 165 milliarder
8. A.P. Møller – Mærsk A/S – 163 milliarder

Årsregnskabet 2023 og svage forventninger

Den 7. februar 2024 leverede A.P. Møller-Mærsk A/S sit årsregnskab for 2023.

Omsætningen blev på hele 51.065 millioner dollar. Det svarer til omkring 351 milliarder kroner.

Overskuddet efter skat i 2023 var på 3.908 millioner dollar, eller godt 26,9 milliarder kroner.

I 2022 var det tilsvarende overskud på 203 milliarder kroner og i 2021 på knap 118 milliarder danske kroner, så koncernen fik i 2023 en markant indtjeningsmæssig tilbagegang.

Energikrise, inflation, stigende renter og stor makroøkonomisk usikkerhed har nu lagt en dæmper på fragtraterne, der er faldet markant siden de historisk gode år i 2021 og 2022.

Indtjeningen i 2024 ventes derfor at falde betydeligt for den danske logistikgigant.

Koncernens egen prognoser indikerer et driftsresultat før af- og nedskrivninger samt renter og skat (EBITDA) på 1-6 mia. dollar.