Lørdag den 14. februar 2009 døde forhenværende kaptajn i A.P. Møller-Mærsk, Troels Dilling efter kort tids sygdom. Han havde livet igennem arbejdet for den syvtakkede stjerne og blev med tiden nær rådgiver for skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.

Troels Dilling startede sin karriere i rederiet allerede den 12. oktober 1939, hvor han forhyrede som letmatros på tankskibet Marie Mærsk. Skibet blev i 1941 torpederet i Middelhavet, og flere besætningsmedlemmer mistede livet. Det lykkedes Troels Dilling at redde sig i land i Grækenland, og han tog skibsførereksamen i Sydafrika og fortsatte til søs, indtil han blev hentet til rederiets hovedsæde i 1957.

Troels Dilling blev en betroet medarbejder som en kontant, driftsikker og ikke mindst loyal problemknuser. Han var adm. direktør for Lindøværftet i perioden 1979-1989 og indgik senere i et centralt rådgiverpanel for Mærsk Mc-Kinney Møller.

For Lindøværftet foretog Troels Dilling en turnaround i kølvandet på to oliekriser, og stod i spidsen for værftets omlægning fra supertankere til containerskibe. Han overlod siden direktørposten på værftet til Kurt Andersen, men fulgte livet ud værftet tæt.

Frem til april 1996 var Troels Dilling tillige bestyrelsesformand for Maersk Air, hvor han da blev afløst af skibsreder Ib Kruse.

I foråret 2001 afsluttede Troels Dilling sin sidste opgave med udvidelsen af Kogtved Søfartsskole i Svendborg, men så bad Mærsk Mc-Kinney Møller Troels Dilling påtage sig posten som bestyrelsesformand i Maersk Air, der efter en dom i den såkaldte kartelsag om ulovligt samarbejde med SAS, skulle have ny ledelse.

Den 1. august 2001 satte Troels Dilling sig i formandsstolen for bestyrelsen i Maersk og den dengang 81-årige Dilling blev dermed en af landets ældste bestyrelsesformænd i en milliardvirksomhed. Skibsreder Jess Søderberg udtalte i den forbindelse, at høj alder ikke var nogen ulempe hos A.P. Møller: “80 år er jo ingen alder hos os. Det viser, at det må være sundt at arbejde hårdt gennem et langt liv,” lød det fra Jess Søderberg da Troels Dilling tiltrådte som redningsmand.

Troels Dilling stod for mange som indbegrebet af klassiske dyder som flittig, ærlig og loyal. Han fik også ry for ikke at pakke sine meninger ind, selv over for skibsrederne.

Han forblev bestyrelsesformand for Maersk Air under den store oprydning 2001-2003.

Troels Dilling sad tillige i bestyrelsen for A/S Dampskibsselskabet Svendborg i 1986-1992.



Mærsk Skibsrederen