Linjeskibet Clara Mærsk blev leveret i 1968. Her ses det ved ankomst til New York Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S

Alle skibe har en historie, men ikke mange skibe har en mere dramatisk eller betydningsfuld rejse end Clara Mærsk.

Containeren var så småt taget i brug i Europa, men Maersk Line ønskede dengang at opbygge sin linjefart omkring pallen, der kunne løftes af en gaffeltruck. Rederiet var derfor ikke blandt pionererne inden for containerdrift.

I 1967-69 fik Maersk Line så leveret syv C-skibe med plads til 330 af de “nymodens” containere på dæk, men disse var ikke rendyrkede containerskibe.

”Clara Mærsk” var en del af denne nye skibsserie, der benævntes Seven Cs.

De øvrige skibe i serien var Christian Mærsk, Chastine Mærsk, Clifford Mærsk, Cornelia Mærsk, Cecilie Mærsk og Charlotte Mærsk.

Skibene blev leveret til A.P. Møller-rederierne fra to forskellige værfter i Norge og Sverige:

21. november 1967 – Cecilie Mærsk – Kockums Mekaniska Verkstads AB

11. december 1967 – Cornelia Mærsk – Bergens Mekanisk Verksted

12. februar 1968 – Charlotte Mærsk – Kockums Mekaniska Verkstads AB

29. marts 1968 – Christian Mærsk – Bergens Mekanisk Verksted

28. maj 1968 – Clara Mærsk – Kockums Mekaniska Verkstads AB

25. juli 1968 – Chastine Mærsk – Bergens Mekanisk Verksted

16. februar 1969 – Clifford Mærsk – Bergens Mekanisk Verksted

Her ses en del af maskinens kontrolrum om bord på Clara Mærsk Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S

Søsætning og levering af Clara Mærsk

Clare Mærsk løb af stabelen i snevejr den 19. december 1967 og blev leveret til Mærsk-flåden den 28. maj 1968 fra Kockums Mekaniska Verkstads AB som værftsnummer 507.

Skibet indgik i Maersk Lines Fjernøsten-service og sejlede på sin første rejse til havne på USAs østkyst, derefter gennem Panamakanalen og videre til en række havne på den amerikanske vestkyst før man krydsede Stillehavet og senere ankom til Filippinerne og Hong Kong.

Dieselmaskinen ydede 20.700 iHK, hvilket gav skibet en topfart af næsten 23 knob.

Skibet var oprindeligt udstyret med fire dæk, køleanlæg og flere lastrum samt en række sideluger, hvorfra skibet kunne laste og losse med gaffeltruck.

Det 170 meter lange skib var leveret til Tank- og Ruteskibe i I/S, der var et ligeligt sameje mellem de to dampskibsselskaber, A/S D/S Svendborg og D/S af 1912 A/S.

Denne selskabskonstruktion var rederiets foretrukne på daværende tidspunkt.

Linjeskibet Clara Mærsk under sejlads i Panamakanalen. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S

Den store redningsaktion

Efter Vietnamkrigen flygtede millioner af mennesker fra Vietnam i små både eller skibe.

Clara Mærsk deltog i en af søfartens største redningsaktioner, da man reddede 3.628 vietnamesiske bådflygtninge i det sydkinesiske hav.

Det var den 2. maj 1975, at Clara Mærsk lidt over syv om morgenen modtog et nødsignal fra skibet Truong Xuan, der havde fået motorstop og bad om øjeblikkelig hjælp.

Clara Mærsk ændrede straks sin kurs, og i de næste par timer forberedte man sig på at tage imod de mange flygtninge fra Saigon.

Omkring klokken 12.25 lagde Mærsk-skibet til ved siden af det nødstedte fartøj.

Til al held var havet roligt, mens man via blandt andet rebstiger fik de mange flygtninge bragt ombord på Clara Mærsk. Ingen af de nødstedte mistede livet.

Mærsk-organisationen i Hong Kong informerede de lokale myndigheder, og Clara Mærsk ankom til Hong Kong søndag den 4. maj 1975 lidt i otte om aftenen.

Her lagde man til kaj ved den nyanlagte Kwai Chung containerterminal. Man begyndte straks at sætte flygtningene i land, hvilket varede 7 timer.

Skibets videre skæbne

Tre af disse flygtninge fik senere arbejde hos A.P. Møller-Mærsk.

Flere andre skibe i Mærsk-flåden har deltaget i redningsaktioner, og i perioden 1975-1989 reddede Mærsk-skibene i alt 6.954 personer.

Skibet Clara Mærsk var i øvrigt opkaldt efter Clara Wallace, der var kusine til skibsreder A.P. Møllers hustru, Chastine Mc-Kinney Møller

I 1981 blev Clara Mærsk forlænget og ombygget til containerskib med en kapacitet på 1.222 TEU, der var fordelt på 626 TEU i lastrummene og 592 TEU på dæk.

Skibet oplevede selv havari, da man i november 1983 grundstødte fire sømil ud for Jeddah med næsten fuld fart, men skibet blev bjærget og senere repareret før man genindsatte det i fart.

Skibet blev solgt i 1988.

Messen på Clara Mærsk

Messen ombord på Clara Mærsk. Bemærk virksomhedens bomærke, den syvtakkede stjerne, der ses både på dugene og på glasset i dørene. Foto: A.P. Møller-Mærsk A/S

 



Mærsk Skibsrederen