Succesfaktor #4 Vort navn

Succesfaktor #4 Vort navn

To af Mærsk-koncernens vigtigste aktiver er navnet og bomærket, og der værnes nidkært om begge.

Den syvtakkede stjerne, der pryder Mærsk-flåden, var Peter Mærsk Møllers værk og går således endnu længere tilbage end virksomhedens stiftelse.

Navnene A.P. Møller og Mærsk er synonym med kvalitet, service og pålidelighed. Ifølge Mærsk Mc-Kinney Møller betød navnet også, at man skulle være passioneret som medarbejder og stolt af det, man lavede. Man skulle tage vare på navnet og dets betydning overfor kunder og offentligheden. Man skulle respektere den stærke arv og bygge videre herpå med professionalisme og dedikation.

”Det vigtigste er vort navn. Jeg lægger Dem alle på sinde, at vort navn er og fortsat skal være second to none. Det er skabt ved hr. A.P. Møllers initiativ begyndende i 1904, ved hans livslange virke, efterfulgt af mig, så godt jeg har formået det. Tilsammen gennem 100 år. Og ved mange dygtige medarbejderes betydningsfulde indsats. Omverdenen kender vort navn og det, vi står for. Den stoler på vort ord. Alle medarbejderne anført af de ledende har en pligt til at viderebringe værnet om vort navn – altid sørge for, at det forbliver second to none. Den fane må ikke plettes,” sagde Mærsk Mc-Kinney Møller.

Navnets afgørende placering understreges også af datteren, Ane Mærsk Uggla: ”Hvis du rammer vores navn, kan hele huset falde. Vi er virkelig respekteret globalt – og det er jeg stolt af. Dette er, hvad familien sammen med vores ledere og medarbejdere har bygget. Og det er det, vi ikke må ødelægge: Vores navn … Hvis man ikke kan forlige sig med vores værdier, skal man finde et andet sted at arbejde. Det handler ikke kun om penge.”