Motorcyklen fra DISA

Ikke mange ved, at Mærsk-koncernen også var involveret i fremstillingen af en en dansk motorcykel.

Det var datterselskabet Dansk Industri Syndika A/S (DISA), der stod for produktionen.

Det var grundlæggeren af DKW-fabrikkerne, dr.tech. Jørgen Skafte Rasmussen, der havde konstrueret en letvægtsmotorcykel med en banebrydende 150 cc totaktsmotor.

Efter Anden Verdenskrig gjorde han DISA interesseret i at videreudvikle dette arbejde.

Motorkonstruktionen krævede et større udviklingsarbejde, og DISA gjorde de første markedserfaringer med en mindre prototype – DISA V100 – der prøvekørtes af Skandinavisk Motor Journal i juli 1950.

Her blev den prisbillige kvalitetsmaskine mødt med stor begejstring.

DISA erhvervede fremstillingsretten og igangsatte produktion, i første omgang med en indkøbt 98 cc motor. Salget organiseredes efterhånden gennem Nimbus-forhandlerne. Den lille motorcykel havde en tophastighed af 67 km/time og kørte hele 70 kilometer på en liter benzin.

Den erfarne motorcykelskribent Mogens H. Damkier prøvekørte én af disse V100 motorcykler og udtalte begejstret sit håb om, at DISA ville sætte maskinen i produktion, da forventningerne var rigeligt indfriet.

I datidige reklamer for totaktsmotorcyklen stod at læse: “DISA V100 er monteret med 98 ccm Villiers motor, to-trins gearkasse med skiftning ved hjælp af drejehåndtag, kraftigt lysanlæg, svingsadel, store lukkede skærme og teleskopforgaffel med speedometer på styrestammen.”

Prisen var inkl. omsætningsafgift kr. 1937,50 og DISA håbede på en salgssucces.

Desværre pålagde myndighederne da en 100% afgift på motorcyklerne, som dermed fik hård konkurrence fra knallerten, der var fritaget for denne afgift.

Samtidig var udviklingen af en ny motorcykel med Skafte Rasmussens motor kun gået gradvist frem, og især patentsagerne tog ganske meget tid. Først i 1954 var den 150 cc store motor indbygget i fire motorcykler, den såkaldte nul-serie, som skulle bruges til prøvekørsler for at udradere de sidste børnesygdomme.

Med den pålagte afgift bedømte DISA imidlertid, at konkurrencen var for ulige, og i 1956 solgte man sin restbeholdning af motorcykler på Københavns Motorauktioner.

Mærsk Skibsrederen