Mærsks amerikanske milliardforretning i Bridge Terminal Transport Inc.

A.P. Møller-Mærsk Gruppens amerikanske aktiviteter har altid været drevet ud fra devisen, at den, der lever stille, lever godt.

Starten på trucking i USA

Trucking-aktiviteterne i USA startede i 1982 fra Newark under navnet Maersk Container Service Company med fire chauffører. Man ekspanderede snart til Baltimore og Charleston, og i 1984 kom man til vestkysten.

Fra 1985 blev trucking-aktiviteterne drevet gennem Bridge Terminal Transport, Inc. på østkysten og Pacific Rim Transport, Inc. med lokation primært på den amerikanske vestkyst.

De to selskaber blev fusioneret med udgangen af 1994 med Bridge Terminal Transport, Inc. som det fortsættende selskab.

I maj 2007 erkendte BTT fejl i kontrakter med sine uafhængige lastbilchauffører, og betalte en samlet erstatning på knap 35 millioner kroner. Ifølge chaufførerne havde BTT tegnet leasing-kontrakter, der kostede chaufførerne ekstra høje udgifter til gebyr og brændstof. BTT erkendte dengang, at man havde begået en fejl, som man efterfølgende rettede op på.

BTT drev mere end 40 indland terminaler i USA og Canada, hvorfra containere fragtes til og fra kunderne og de amerikanske havneterminaler, hvor Maersk Lines containerskibe anløber.

Finanskrisen forpurrer fremgangen

APM Gruppens selskab inden for lastbiltransport i USA toppede i 2007 med en omsætning på over 2 milliarder danske kroner, men med finanskrisen fulgte en markant nedtur for selskabet.

Bridge Terminal Transport, Inc. udviste ellers en markant vækst frem til 2007, hvor det var en af USAs største transportvirksomheder.

Omsætningen steg med 78 procent fra 235 millioner dollar i 2003 til 419 millioner dollar i 2007 eller et godt stykke over 2 milliarder danske kroner.

I samme periode voksede antallet af ansatte fra 330 til 425 medarbejdere.

Finanskrisen fra efteråret 2008 havde dog en betydelig negativ effekt på BTT.

I 2008 faldt selskabets omsætning til $353 millioner og derpå markant til $224 millioner i 2009.

Krisen blev yderligere forværret i 2010, hvor selskabets omsætning faldt 14 procent til $193 millioner. Dermed havde selskabet på få år mistet over halvdelen af sin omsætning.

I spidsen for BTT stod danske Hans Stig Møller, der startede som elev i APM Gruppen i 1987. Hans Stig Møller overtog posten som administrerende direktør i april 2008 i selskabets hovedkvarter, der var beliggende i Charlotte, North Carolina.

I august 2013 solgte  Maersk Inc. samtlige aktiver i Bridge Terminal Transport, Inc. til en Los Angeles-baseret kapitalfond. Salget skete fordi den landbaserede transportvirksomhed ikke længere var en del af koncernens langsigtede strategi.

En kommentar

Der er lukket for kommentarer.